Esant pakankamai noro, motyvacijos ir laiko užsienio kalbos galima išmokti arba patobulinti jau turimus įgūdžius mokantis savarankiškai namuose be mokytojo ir kursų pagalbos. Šiuo metu internete galima rasti daug nemokamos papildomos medžiagos, vadovėlių, interaktyvių užduočių ir internetinių programėlių, kurios gali padėti dirbant savarankiškai. Bet ar tai tikrai geriausias bei efektyviausias būdas išmokti naujos kalbos? Žinoma, tai yra vienas iš būdų išmokti arba patobulinti jau turimus užsienio kalbos įgūdžius, tačiau efektyviau derinti mokymąsi vienam ir mokymąsi su kitais, nes mokantis tokiu principu pasieksite užsibrėžtų tikslų per trumpesnį laiko tarpą.
Kalbant apie mokymąsi su kitais, mes turime omenyje: su kolegomis, poroje ar kursų grupėje kalbų mokykloje. Šiuo metu Lietuvoje didelė kalbų mokyklų pasiūla, todėl dažnai nutinka, jog potencialūs klientai pasimeta kurią iš jų pasirinkti. Taigi, kokia turėtų būti gera kalbų mokykla? Manome, kad turime keletą atsakymų į šį klausimą.
1. Laimingi ir Studijų Kokybe Patenkinti Mokiniai
Didžiausias ir svarbiausias rodiklis, kuris apibrėžtų geros kalbų mokyklos sąvoką mums – laimingi ir studijų kokybe patenkinti mokiniai. Besimokantieji jaučiasi laimingi tuomet, kai yra pateisinami jų lūkesčiai pačia mokykla ir studijų kokybe. Mokiniai turėtų pajusti, kad pasirinkę tam tikrą mokyklą padarė teisingą sprendimą, jaučiama paslaugų teikiama nauda, džiaugiamasi mokytojo(s) darbu, matomas vis didėjantis progresas, t.y. lengviau bendraujama užsienio kalba. Jeigu vykdomi grupiniai kursai, svarbus ir santykis bei bendravimas su kurso kolegomis.
Jaučiant įtampą, stresą ar konkurenciją pamokų metu vargu ar pasieksite gerų rezultatų. Svarbu pabandyti susidraugauti su grupės kolegomis, nes jus visus sieja tas pats tikslas – patobulinti įgūdžius ir lengviau bendrauti užsienio kalba. Anglų Mokykloje dažnai pastebime, kad kursų kolegos dažnai tampa gerais bičiuliais ar netgi draugais ir bendravimas persikelia už pamokų ribos. Nereikėtų pamiršti ir pačios mokymo(si) aplinkos. Visuomet malonu grįžti ten, kur jauku, šilta ir sutinka su šypsena.
2. Apgalvotas ir Atidirbtas Mokymo(si) Procesas
Geros kalbų mokyklos specialistai turėtų visapusiškai pasirūpinti Jūsų kalbos mokymo(si) procesu. Tai reiškia, kad Jums buvo:
– Atliktas lygio nustatymo testas;
– Buvote priskirta(s) į savo užsienio kalbų lygį atitinkančią grupę (pasitaiko atvejų, kad norint užpildyti vietas grupėje, kalbų mokyklos skirtingų lygių mokinius priskiria į tą pačią grupę);
– Jums buvo pristatyta kursų programa ir specializacija (kai kurios mokyklos to nepadaro);
– Esate supažindinta(s) iš kokios medžiagos bus dirbama;
– Koks progresas turėtų būti pasiektas kurso pabaigoje (turite tiksliai žinoti kokių rezultatų turėtume pasiekti per tam tikrą laiko tarpą).
Kitas aspektas, į kurį reikėtų atkreipti dėmesį – ar kalbų mokyklos darbuotojai linkę padėti Jums. Iškilus bet kokiems klausimams kursų metu (t.y. ar komunikacija su mokyklos darbuotojais vyksta efektyviai, jie yra paslaugūs, padedantys, esate informuojama(s) apie pamokų laiko pasikeitimus/pokyčius iš anksto ir pan.).
3. Mokytojų Kompetencija ir Išsilavinimas
Renkantis gerą kalbų mokyklą taip pat svarbu atkreipti dėmesį ir pasidomėti apie joje dirbančių kalbų mokymo specialistų (geriausių korepetitorių) patirtį ir kompetenciją. Šiuo metu Lietuvoje trūksta didžiosios dalies mokomųjų dalykų mokytojų. Dėl šios priežasties mokyklos kviečia ir priima dirbti nebaigusius studijų ir patirties neturinčius jaunus žmones (kurių prašoma meluoti arba nuslėpti diplomo ir patirties neturėjimą) dėl pigesnės darbo jėgos ir mažesnių jų pamokų įkainių. Mes neturime nieko prieš jaunus specialistus, tačiau jų pirmoji darbinė patirtis ir praktika turėtų prasidėti nuo pačių mažiausių mokinukų, vėliau – moksleivių ir tik tuomet – suaugusiųjų mokymo.
Mūsų nuomone, tik labiau patyrę ir daugiau patirties turintys mokytojai gali dirbti su suaugusiaisiais, nes būtent jų kursų specifika ir poreikiai ypač skiriasi (vieniems reikia bendrinės, kitiems – tik šnekamosios, dar kitiems – verslo ar medicinos anglų kalbos). Jeigu kursus ves nepatyręs ir patirties mokymuose neturintis specialistas, vargu ar pasieksite užsibrėžtus tikslus ir bus pateisinti poreikiai.
Mūsų kalbų mokykloje šiuo metu individualias pamokas ir grupinius kursus kontaktiniu ir nuotoliniu būdu veda patyrę mokytojai, kurie turi mažiausiai 6 metų darbo patirtį mokymų srityje. Priešingai nei daugumoje kitų kalbų mokyklų, kuriose net ir nepatyrę jauni mokytojai veda užsiėmimus tiek mažiesiems, tiek ir suaugusiems, kiekvienas mūsų mokyklos mokytojas yra atsakingas tik už savo mokymų specializaciją ir patirtį kaupia būtent savo srityje.
4. Aukščiausia Kvalifikacija
Pavyzdžiui, keletas mūsų mokyklos mokytojų dirba tik su ikimokyklinio ir pradinio amžiaus mokiniais ir kelia savo kvalifikaciją būtent šioje srityje. Pas mus dirba keletas specialistų, kurie veda tik bendrinės kalbos kursus suaugusiems, tuo tarpu kiti atsakingi už verslo kalbos mokymus ar paruošimą užsienio kalbos valstybiniam egzaminui. Pastebėjome, jog pasirinkus tokį darbo pobūdį mokytojai su savo mokiniais pasiekia žymiai aukštesnių mokymo(si) rezultatų negu dirbant pagal tokį modelį, kai tas pats mokytojas veda skirtingo pobūdžio pamokas ir/arba grupinius kursus skirtingo amžiaus mokiniams. Mes abejojame ar toks specialistas gali suteikti vienodai ir maksimaliai kokybiškas paslaugas visiems savo mokiniams.
Geros kalbų mokyklos mokytojai nuolat kelia savo profesinę kvalifikaciją seminaruose, praktiniuose užsiėmimuose, konferencijose Lietuvoje ir užsienio šalyse. Kvalifikuotas užsienio kalbos mokytojas nenustoja tobulėti, skaito pranešimus, veda seminarus ir apmokymus savo ir kitų šalių kolegoms, mokosi iš užsienio šalių praktikos, taiko skirtingus inovatyvius mokymo metodus savo pamokose. Kvalifikuotas mokytojas nestovi vietoje ir kas keletą metų kelia savo, kaip mokytojo, profesinę kvalifikaciją.
Lietuvoje nustatytos keturios mokytojų kvalifikacinės kategorijos
Lietuvoje mokytojai turi galimybę atestuotis kas keletą metų ir apsiginti aukštesnę kvalifikacinę kategoriją. Ši atestacija skatina mokytoją didinti atsakomybę už ugdymo rezultatus ir profesinį tobulėjimą, tobulinti savo kompetenciją, siekti karjeros ir didesnio atlygio už darbą – įgyti kompetenciją ir praktinę veiklą atitinkančią kvalifikacinę kategoriją.
Kuo skiriasi vienas išsilavinimo laipsnis nuo kito? Paaiškiname!
1. Mokytojas
Mokytojas – aukštąjį arba aukštesnįjį išsilavinimą ir pedagogo kvalifikaciją turintis jaunas specialistas, kuris pradėjo dirbti mokykloje.
2. Vyresnysis mokytojas
Vyresnysis mokytojas – aukštąjį arba aukštesnįjį išsilavinimą, pedagogo kvalifikaciją ir ne mažesnį kaip 4 paskutinių metų dalyko mokymo stažą turintis mokytojas, kuris geba gerai organizuoti ir analizuoti ugdymo, mokymo ir mokymosi procesą, nuolat atnaujina dalyko žinias, aktyviai dalyvauja metodinėje veikloje, skleidžia savo gerąją patirtį institucijoje.
3. Mokytojas metodininkas
Mokytojas metodininkas – aukštąjį arba aukštesnįjį išsilavinimą, pedagogo kvalifikaciją ir ne mažesnį kaip 5 paskutinių metų dalyko mokymo stažą turintis mokytojas, kuris geba puikiai organizuoti ir analizuoti ugdymo, mokymo ir mokymosi procesą, rengia ugdymo projektus, nuolat atnaujina dalyko žinias, aktyviai dalyvauja metodinėje veikloje, skleidžia savo gerąją patirtį institucijoje ir regione.
4. Mokytojas ekspertas
Mokytojas metodininkas – aukštąjį išsilavinimą, pedagogo kvalifikaciją ir ne mažesnį kaip 6 paskutinių metų dalyko mokymo stažą turintis mokytojas, kuris geba profesionaliai organizuoti ir analizuoti ugdymo, mokymo ir mokymosi procesą, tiria pedagogines situacijas, taiko naujas mokymo(si) strategijas, rengia ugdymo projektus, nuolat atnaujina dalyko žinias, aktyviai dalyvauja metodinėje veikloje, skleidžia savo gerąją patirtį institucijoje, regione ir šalyje.